1. S platností k 13. 12. 2016 budou muset všechny potravinářské výrobky (s několika výjimkami jako je sůl, cukr, koření, čaj, droždí, ocet apod.) obsahovat přehlednou tabulku (nebo řádek) se 7 základními výživovými hodnotami na 100 g/100 ml: energetickou hodnotu, obsah tuku, nasycených mastných kyselin, sacharidů, cukrů, bílkovin a soli (ne sodíku). Tyto informace budou tvořit samostatnou jednotku, která nebude moct být doplněna např. obsahem omega-3 mastných kyselin, ale může být doplněna např. o vlákninu nebo vitamíny (pokud na 100 g připadne více jak 15% DDD)
2. Na balení masa (hovězí, skopové, drůbež, kozí maso) musí být uveden celý životopis - kde bylo zvíře chováno, kde bylo poraženo a kde byl výrobek zpracován a zabalen. Toto pravidlo platí od 1. 4. 2015, do té doby je povinnost toto uvádět jen u masa hovězího. U křehčeného masa nebo u zamražených ryb se musí uvádět obsah vody, ale pouze pokud je vyšší jak 5%.
3. Písmo na obalech bude větší a tím tedy i čitelnější s výjimkou obalů žvýkaček a velmi malých výrobků. Další věc, která bude povinná, je celková práce s písmem - budou řešeny mezery mezi řádky, barva a druh písma nebo poměr mezi jeho šířkou a výškou a kontrast mezi tiskem a pozadím. Pro mě vítaná změna je určitě fakt, že dobrovolné údaje nesmějí být uvedeny na úkor prostoru pro povinné údaje. Slogany typu „bez konzervantů“ nebo „jako od babičky“ mohou být na obalech jen tehdy, pokud na ně zbyde místo.
4. V restauracích bude nově povinností uvádět u jídel (nebo na samostatném speciálním jídelním lístku) obsah alergenů. Evropská unie vydala seznam 14 hlavních alergenů, které podléhají povinnému značení. Jsou mezi nimi všechny druhy oříšků, sója, celer, hořčice, rybí maso, ale i vejce nebo mléko či oxid siřičitý, který se používá ke konzervaci vína. Povinnost uvádět alergeny platí i pro výrobky - předpisy sice nediktují výrobcům, jakým způsobem mají zvýraznění provést, alergenní složky musí být ale jasně odlišeny od ostatních, aby každému, kdo vezme výrobek do ruky, bylo na první pohled jasné, že některý z alergenů obsahuje (tučné písmo, podtržení, zvláštní výčet apod.)
5. U pultového prodeje nás také čekají výrazné změny. Nově, přímo na cenovce u výrobku, musí být uveden zákonný název; název a adresa podniku, který ho vyrobil, u masa země původu, případně množství hlavní složky a jakost. Pokud si zakoupíte pultový sýr, musíte najít na etiketě všechny údaje, které byste našli u baleného sýra - to je velmi výrazná změna (doposud tam byla maximálně tak cena, název supermarketu, gramáž a název výrobku).
Jsem přesvědčená, že jde o dobrý krok kupředu, ač se to možná spoustě výrobců nebude líbit. Informovanost je základem! Některé záležitosti budou možná trochu problematické a budou stát peníze, energii a čas - ale dost bylo lenosti :) Člověk, který mi prodává výrobek, by prostě měl mít základní znalosti v tomto oboru a pokud mi konkrétní informace není schopen z hlavy říci (což je pochopitelné), měl by mít možnost kam se podívat a informace doplnit.
zdroj: www.foodnet.cz, www.idnes.cz